Facem si Consultatii Online! Suna pentru programare!

    • 14 JUN 15
    • 0
    Alimentatia si sarcina

    Alimentatia si sarcina

    Sarcina este o perioada de mari transformari in organism, cu o importanta covarsitoare asupra viitorului copilas. Responsabilitatea viitoarei mame este mare atat in perioada antenatala cat si pe parcursul sarcinii, asa ca alimentatia sanatoasa nu este de neglijat.

    Exista o serie de mituri in sarcina care nu sunt fundamentate stiintific si prin urmare nu va fi intelept sa le urmam:

    • „Poftele” gravidei nu au un substrat biochimic aparte decat in oricare alta perioada a vietii si prin urmare, neindeplinirea lor nu va avea repercursiuni fatale asupra sarcinii; putem incrimina o insulinosensibilitate mai mare in primul trimestru al sarcinii care sa necesite mese mai dese pentru a mentine glicemia in limite fiziologice, dar in nici un caz acest lucru nu se va traduce intr-o pofta mai mare de dulciuri.

    De multe ori sunt anumite alimente care au valente aparte si anume: biscuitii, ghimbirul, lamaia pot linisti senzatia de greata din primul trimestru, hiperaciditatea si refluxul gastric din a doua jumatate a sarcinii pot fi combatute cu lactate, schimbarea perceptiei gusturilor si a mirosurilor va duce la unele aversiuni pentru alimente care placeau inainte si preferinte pentru altele. Toate aceste lucruri pot fi respectate in masura in care nu se depaseste caloric alimentatia.

    • Mitul si resemnarea ca sarcina te va ingrasa nu este valid. Cresterea in greutate in timpul sarcinii trebuie sa fie in anumite limite, in functie de greutatea initiala. Spre exemplu, obezitatea la inceputul sarcinii va indica un castig ponderal de doar 5-9 kg.

    Putem deduce foarte usor ca sarcina nu este „un cec in alb” din punct de vedere alimentar. Este mai important ca niciodata sa fie acordata atentie caloriilor si alegerilor alimentare sanatoase. Sunt numeroase studii care arata cresterea riscurilor obstetricale (operatia cezariana, eclampsia/preeclampsia, diabet gestational, hipertensiune de sarcina, nastere prematura), a malformatiilor congenitale (defecte de tub neural, malformatii cardiace, etc) asociate unui castig ponderal prea mare in sarcina. Deasemenea, supraponderea si obezitatea inainte de sarcina si un castig ponderal prea mare in cursul sarcinii sunt asociate cu cresterea tesutului adipos la fat si prin aceasta, viitorul copilas va avea un risc mai mare de obezitate, dislipidemie, diabet zaharat si boli cardio-vasculare.

    Din alimentatia viitoarei mamici nu trebuie sa lipseasca nici o grupa alimentara.

    O atentie deosebita trebuie acordata alimentelor bogate in fibre alimentare pentru combaterea constipatiei (cereale integrale, fructe si legume proaspete). Hidratarea optima, intre 1.5 si 2 litri de apa pe zi, poate preveni infectiile de tract urinar, litiaza renala si constipatia.

    Lactatele au un rol important pentru formarea scheletului fatului, branzeturile avand o concentratie mai mare de calciu decat laptele si iaurtul. O cana de lapte, una de iaurt si 50g de mozarella asigura necesarul zilnic de calciu al unei femei insarcinate.

    Pestele si fructele de mare sunt importante pentru aportul de EPA si DHA (acizi gasi omega 3), cel din urma avand un rol foarte important in dezvoltarea sistemului nervos si al retinei fatului. Se atentioneaza insa asupra pestilor care au un continut mai mare de mercur (rechin, peste spada, ton, macrou regal). Acestia vor fi evitati pe tot parcursul sarcinii. 2-3 portii de peste pe saptamana sunt suficiente pentru un aport optim de acizi grasi omega 3.

    Dulciurile vor fi limitate si in sarcina, la fel ca in oricare alta perioada a vietii, la fel si alimentele fara valoare nutritiva (sucurile, chips-urile, covrigeii, pufuletii, etc).

    O alta atentionare deosebita este asupra riscului de infectie cu Listeria Monocytogenes, care poate duce la avorturi spontane, meningite la fat si nou-nascut, nasteri premature. Infectia poate apare in urma consumului de alimente contaminate, cele mai periculoase fiind alimentele de origine animala nepreparate termic: lapte nepasteurizat, carne afumata, unele mezeluri (crenvusti, salamuri crud-uscate, afumate), branzeturile nepasteurizate (Feta, Brie, Camembert, branza cu mucegai albastru). De asemenea, tot in scopul prevenirii infectiei, fructele si legumele se vor spala cu mare atentie sub jet de apa, chiar daca se vor decoji (ex. portocalele).

    Responsabilitatea viitoarei mamici este mare si este abia la inceput. Ea va continua si pe parcursul alaptarii si apoi de-a lungul intregii copilarii. Copiii invata cel mai eficient din exemplul parintilor, astfel alimentatia echilibrata, obiceiurile alimentare sanatoase, valenta corecta a alimentelor (aceea de hrana, nu de comfort) trebuie transmise de la cea mai frageda varsta. O alimentatie corecta si echilibrata in sarcina, un castig ponderal in limitele recomandate, ii vor oferi micutului cel mai bun start in viata.

    Dr. Mădălina Indrie

    Medic specialist Diabet, Nutritie si Boli Metabolice

    Specialist in Obezitate

    Programari: 0725946789 

    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply