• 18 MAR 17
    • 0
    Alimentatia in diabetul zaharat

    Alimentatia in diabetul zaharat

    Demult, demult, cam prin anii ‘70-’80 alimentatia in diabet era foarte selectiva si imaginata mai mult dupa intuitie decat pe fundamente stiintifice.  Pe vremea aceea, daca erai diagnosticat cu diabet, ti se spunea sa nu mananci paine, paste, cartofi, dulciurile si zaharul erau in totalitate interzise, fructele cu continut ceva mai mare de carbohidrati, respectiv struguri, pere, prune erau de asemenea interzise si intrucat carnea nu contine carbohidrati, prin urmare nu creste glicemia (azi stim ca nu este asa), era considerata “la liber”. S-au mai inradacinat (tot printr-o reprezentare mentala distorsionata a patogeniei bolii) conceptele ca fructele daca sunt acre nu cresc glicemia (prin urmare mere verzi poti sa mananci oricate), sau, ca daca mananci ceva acru dupa ce ai mancat dulce, ai anulat efectele dulcelui.

    Aceste legende persista si astazi, desi literatura stiintifica s-a schimbat mult de atunci.

    In diabetul de tip 2, alimentatia corecta este aceea care are ca rezultat scaderea in greutate, sau mentinerea greutatii, daca aceasta se incadreaza in intervalul normal. Se indruma pacientul catre cerealierele integrale (paine, faina, paste integrale), legume, zarzavaturi, leguminoase, lactate, carne slaba, insa nu sunt deloc excluse cartofii, pastele, orezul si mamaliga si chiar si dulciurile concentrate. Conditia esentiala este ca acestea sa fie incadrate intr-o alimentatie hipocalorica daca se tinteste scaderea in greutate, sau normocalorica, daca greutatea este normala. Defectul major in diabetul de tip 2 este rezistenta la insulina, care este data de adipozitatea in exces. In momentul in care reusim o scadere in greutate, vom diminua insulinorezistenta si automat, raspunsul glicemic la tratament va fi mult mai bun.

    Practic: mananca intelept, ponderat, din toate alimentale care iti cad bine, mananca atunci cand ti-e foame si opreste-te cand te-ai saturat. Nu este asa de important daca este inainte de ora 18 sau dupa, importanta este moderatia. Nu se intampla nimic daca ai mancat o prajitura, iar dupa 2 ore iti creste glicemia (poate peste 200mgdl). Daca in zilele urmatoare ai valori bune, atunci totul e in regula. Conteaza media glicemiilor, sau hemoglobina glicata (care nu se va ridica doar cu o glicemie mare din cand in cand). Nu este neaparat necesar sa inlocuiesti zaharul cu alti indulcitori. O lingurita de zahar pe zi nu va face mari stricaciuni glicemice, daca suntem atenti si la restul alimentelor. Dusmanul absolut este fiecare kilogram care il pui pe tine. Insulinorezistenta va creste, iar diabetul va fi tot mai greu de controlat.

    Am vazut, nu de putine ori, adevarate remisii ale diabetului (nu le putem spune vindecari), ca rezultat al schimbarii radicale a alimentatiei si a regimului de exercitiu fizic. In aceste cazuri, scadem dozele de insulina pana ajungem sa o sistam, iar mai apoi sistam si terapia orala. Evolutii similare sunt si dupa chirurgia bariatrica.

    In tipul 1 de diabet, un singur lucru este important: sa stim sa estimam cantitatea de carbohidrati din alimente pentru a putea ajusta doza de insulina rapida. In zilele de astazi, insulinele sunt ultrarapide, intra imediat in actiune si au durata de 3-4 ore. Acest lucru ne ingaduie flexibilitate in orarul de mese, gustarile nu mai sunt obligatorii, iar administrarea insulinei se poate face inainte sau dupa masa. Alimentatia nu exclude absolut nici un aliment sau categorie de alimente, indulcitorii nu sunt obligatorii, este intelept doar, sa facem alegeri alimentare sanatoase.

    In ghidurile din anii trecuti nici un supliment alimentar nu a castigat destula putere stiintifica pentru a ajunge la nivel de recomandari (nici Cromul, nici una dintre vitamine, extracte de afine sau alte plante). Doar scortisoara s-a validat in cateva studii, dovedind a scadea excursiile glicemice postprandiale. Insa in ghidul din anul acesta si-a pierdut pozitia.

    Concluzia este ca nimic nu regleaza mai bine diabetul decat cumpatarea, moderatia si intelepciunea alimentara, alaturi de miscare. Daca reusesti aceste lucruri, diabetul tau va evolua bine indiferent de tratamentul pe care il faci (insulina sau terapie noninsulinica).

    Dr. Madalina Indrie Medic Specialist Diabet Nutritie si Boli Metabolice

    Specialist in Obezitate

    tel. 0725946789

    Sumar
    Articol
    Alimentatia in diabetul zaharat
    Descriere
    Demult, demult, cam prin anii ‘70-’80 alimentatia in diabet era foarte selectiva si imaginata mai mult dupa intuitie decat pe fundamente stiintifice. Pe vremea aceea, daca erai diagnosticat cu diabet, ti se spunea sa nu mananci paine, paste ...
    Autor
    Synobis Medical
    Share on Google+1Tweet about this on TwitterShare on Facebook82
    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply
Sumar
Articol
Alimentatia in diabetul zaharat
Descriere
Demult, demult, cam prin anii ‘70-’80 alimentatia in diabet era foarte selectiva si imaginata mai mult dupa intuitie decat pe fundamente stiintifice. Pe vremea aceea, daca erai diagnosticat cu diabet, ti se spunea sa nu mananci paine, paste ...
Autor
Synobis Medical
Share on Google+1Tweet about this on TwitterShare on Facebook82