• 21 JAN 18
    • 0
    Nutritie si obezitate: Cum sa tinem in frau poftele? 11 trucuri menite sa te ajute

    Nutritie si obezitate: Cum sa tinem in frau poftele? 11 trucuri menite sa te ajute

    1. Lasa-l la magazin. Cand stii ca nu ai nici o sansa in fata unui aliment, nu-l aduce acasa.
    1. Tine-ti mintea ocupata. Daca stii ca in week-end predomina plictiseala, cauta activitati care sa-ti ocupe timpul si mintea. Iesi cu prietenii, citeste o carte, uite-te la un film, asculta muzica, orice numai sa te opreasca din a manca pentru ca nu ai altceva mai bun de facut. Daca mintea este libera, are tendinta sa ne trimita catre mancare.
    1. Fa in asa fel incat sa-ti fie incomod sa-l iei. Pune-l undeva sus, unde nu ajungi; roaga pe cineva sa-l ascunda, etc. Pune cat mai multe obstacole intre tine si tentatie. Fiecare obstacol te poate ajuta sa te mai gandesti o data daca chiar ai nevoie de acel aliment.
    1. Cauta si alte recompense. O pereche de cercei poate sa-ti aduca tot atata bucurie cat o prajitura (daca nu chiar mai multa, pentru ca ii vei purta mai multe zile).
    1. Mananca sanatos. Indreapta-te cat de mult poti catre alimentele brute, integrale si nu cele procesate industrial. Cele din urma, nu te hranesc, dar au densitate calorica mare. Astfel, dupa o ora vei simti ca vrei sa mananci din nou.
    1. Fa miscare. Orice miscare. Oricand si oricat poti. Alege acea forma de miscare care iti place, care ti se potriveste logistic (daca nu-ti place la inot pentru ca trebuie sa-ti speli si sa aranjezi parul de fiecare data, atunci nu te duce la inot), sau in ultima instanta, care iti displace cat mai putin. Descarcarea de endorfine te poate ajuta mai tarziu in gestionarea poftelor.
    1. Stai departe de elementele declansatoare. Daca patiseria din drum spre casa e foarte tentanta de fiecare data, schimba traseul.
    1. Spala-te pe dinti. Foloseste ata dentara si apoi si apa de gura. Dupa atata bataie de cap pun pariu ca nu-ti mai vine sa mananci ca sa treci din nou prin toata procedura de curatare a dintilor.
    1. Planuieste masa viitoare intr-un moment in care esti satula. Cand suntem flamanzi, ratiunea parca e amortita iar alegerile alimentare nu sunt cele mai intelepte.
    1. Suna o prietena in momentele de cumpana (singuratate, griji, anxietati). Programul “Weight-Loss Buddy” este foarte eficient din punctul acesta de vedere.
    1. Invata sa te adaptezi la stress. Stress-ul vine peste noi si el nu are nici o vina. Este datoria noastra sa invatam si sa achizitionam abilitati de management al stress-ului. Aici, colegii psihologi ne pot ajuta substantial.

    In concluzie, cum facem fata poftelor?

    Poftele sunt si vor fi totdeauna mai puternice decat ratiunea. In fata lor vointa si ambitia sunt ca un soricel in fata unui elefant. Poti lucra inainte de aparitia poftelor, in spatele lor sau in jurul lor (iar sugestiile de mai sus sunt in acest sens), insa in fata lor, nu avem nici unul nici o sansa. Creierul mezolimbic (hipotalamus, amigdala, nucleul arcuat, etc) este mult mai puternic decat lobul prefrontal (ratiunea). Cand auzi vocea aceea care iti spune: “Hai sa mancam o prajitura!”, este de fapt Neuropeptidul Y secretat din nucleul arcuat. In combinatie si cu Dopamina care te orbeste si te face sa urmaresti o oportunitate, suntem inlantuiti.

    Insa avem niste portite:

    • Ai grija sa nu se ridice “elefantul”. Daca “elefantul” este linistit, te asculta. Adica gestioneaza stress-ul, grijile, conflictele, invata sa comunici eficient, etc. Pentru ca daca “elefantul” este suparat va pleca sa-si caute confortul.
    • Nu ai nici o sansa in fata alimentului dorit, dar poti alege momentul in care sa-l mananci. Nu poti amana un pic recompensa?
    • Poti aranja restul zilei din punct de vedere alimentar astfel incat, la sfarsitul zilei sa fim in continuare pe traseul pe care-l dorim.

    Creierul nostru are puteri nebanuite. Trebuie doar sa invatam sa-l folosim.

     

    Dr. Madalina Indrie

    Medic primar Diabet, Nutritie si Boli Metabolice

    Specialist in Obezitate

    Leave a reply →

Leave a reply

Cancel reply